Andet, Billedkunst

Linoleumssnit

Jeg er kæmpe fan af linoleumssnit og mine elever plejer at være det samme. Som regel har vi arbejdet med dyr og ting, men denne gang skruede vi et nøk op for sværhedsgraden og arbejdede med portrætter. Portrætter er altid et svært emne, men min 5.klasse er altid friske på nyt og gode udfordringer. Og nøj, hvor blev de bare gode, spændende og effektfulde!

Måske får du også lyst til at prøve?

Tidsforbrug:

2-3 (dobbelt)lektioner

Materialer:

Kamera og printer

Linoleum

Valser

En plade (evt. en glasplade, et låg…) til at have malingen på.

Skæreknive i forskellige tykkelser og størrelser

Blyant

Linoleummaling

Forløb:

Som optakt havde jeg fundet linoleumportrætter på internettet samt medbragt billeder hjemmefra. I plenum talte vi sammen om effekten af kun at arbejde med sort og hvidt, hvordan baggrunden kunne laves og hvilke effekter, man har at lege med. Det er vigtigt at minde dem om; det der skal være hvidt, skal skæres af og skal det fremstå skraveret/grå, kan man ridse pladen.

Eleverne var derefter ude at tage et billede af dem selv med computerens indbyggede webcam eller med deres mobiltelefoner.

Billedet skal redigeres til sort-hvid og der skal reguleres yderligere i kontrast og lysstyrke. Jo mere ”rent” sort/hvidt billedet er, jo lettere efterfølgende. Billedet printes i samme størrelse, som deres linoleumsplade er. Vores var en mellemting af A5-A6.

For at få billedet overført, brugte vi kalkerpapir og fik overført fotoets linjer og detaljer vha. kalkerpapiret og en blyant.

Derefter er eleverne klar til at skære ud.

HUSK at skære væk fra sig selv, og fingrene skal blive bag kniven. Ellers går der ikke længe, før flere elever skal lappes sammen med plaster…

Når eleverne begynder at være færdige med at skære ud, er det tid at trykke. Vi dækker et arbejdsbord af med aviser og tager forklæde på til arbejdet. Har man ikke en professionel trykmaskine i billedkunstlokalet, kan man sagtens nøjes med en valser.

Jeg har skåret papiret i passende størrelser (altså lidt større end pladen) og lagt en blyant ved trykkeriet. Eleverne er instrueret i, at skrive navn på papiret (bagsiden) inden de trykker.

Rul malingen på den færdigskårne linoleumplade, så alt er dækket. Den skal mættes og gerne komme med en “klistrelyd”, når den får trykmalingen på Læg papir ovenpå og tryk.

Jeg havde sat det krav, at der skulle være 3 vellykkede tryk. Bliver pladen fuld af maling, kan man roligt vaske den og duppe vandet af og lave nye tryk. Det er også muligt at skære videre efter et prøvetryk.

*ide: til de hurtigt færdige elever, fik de lov, at opfinde deres eget stempel af de ubrugte linoleumsrester*

Rigtig god fornøjelse!

Skriv et svar