Som noget nyt, har jeg forsøgt at slutte timen af med at eleverne skal repetere de nye ord , som de havde hørt og måske brugt gennem timen. Nogle kan huske ordet på tysk og hvad det betyder, andre kan kun huske, hvad ordet hedder på tysk (og ikke dansk) eller omvendt. Uanset giver det god anledning til at udvælge ord, som for dem har indprentet sig og giver mening for dem at lagre. 🙂
Næste time starter jeg med at læse ordene op igen sammen med børnene. Nogle gange spørg jeg (efter at have taget plakaten ned) om de kan huske, hvad ordet sagt på tysk betyder – eller hvordan siger man “?” på tysk?
De første gange noterede jeg ordene op op et stykke papir og hang dem op i klasseværelset, hvor det var synligt. Sidenhen har jeg lavet dette A3 papir, som er lamineret og kan genbruges, når man anvender en whiteboardmarker og tørre tavlen af med f.eks. en fugtig klud eller vådserviet. Jeg har udstyret hver af mine tyskklasser med en plakat.
Uanset om man bruger plakaten eller et stykke papir, fungerer det faktisk ret godt. Jeg oplever, at børnene lagrer ordene bedre – plakaten i klasseværelset fornyr sig fra uge til uge, hvilket også giver anledning til, at man læser det der står.
Man kan afveksle med, at lade eleverne i grupper tale om ordene inden man tager dem på klassen. Måske skal en repræsentant fra hver gruppe skrive ordet og dens betydning op på plakaten. Det kan også være, at det giver mere mening i perioder eller ved opstart af nye emner, men min oplevelse er, at nye ord sniger sig med i hver time 🙂 Heldigvis 😉
Jeg vedhæfter plakaten i 3 udgaver her:

